NÁSTAVBOVÉ BATERIE A ZIMA

Nadcházející chladné období bez milosti prověří stav vašich nástavbových baterií. Ať už topíte plynem nebo naftou, bez elektřiny topení nepojede. Připravili jsme pro vás návod, jak baterie obytného vozu / karavanu jednoduše otestovat doma. Nenechte rodinu mrznout!

V letním období, kdy je teplo a naplno fungují solární systémy většinou vůbec nepoznáme, že nástavbová trakční baterie odchází. Večerní spotřeba pro svícení, vodní čerpadlo, případně i televizi je tak malá, že ji zvládne „každá“ baterie, která se hned ráno solárem dobije. Jiné to je, pokud s měničem napětí vaříte espresso, dobíjíte elektrokola nebo používáte jiné energeticky náročnější spotřebiče. Při velkých odběrech proudu se slabá nebo vadná baterie projeví okamžitě.

Na podzim se k běžné spotřebě přidá topení, které pro rozfuk teplého vzduchu odebírá 1,5 – 3A, v závislosti na zimě a intenzitě foukání. Nezřídka se pak stává, že nás v noci probudí zima. Pokud se tak stane, je příčinou nedostatek plynu nebo právě vybitá baterie. Zpozornět byste ěli v případě, že její stáří přesahuje tři roky.

Jak tedy otestovat skutečnou výdrž baterií doma? Je to velmi jednoduché. Ještě, než se vydáte na první podzimní nebo rovnou zimní výlet, nasimulujte pobyt v karavanu doma, v bezpečném prostředí. Nejprve akumulátor naplno nabijte. Poté pusťte topení a například dvě světla a televizi, pokud používáte. V pravidelných čtyř až osmi hodinových intervalech se choďte do karavanu podívat, zda vše funguje, jak má. Plně nabitá baterie má 12,8V, vše co je nad 12,8V značí nabíjení (nabíječkou ze sítě 230V, solárními panely apod.), většina elektronických systémů (EBL) odpojí veškeré spotřebiče, pokud napětí baterie klesne k 11 – 10,8V. Zajímá nás tedy, jak dlouho dokáže karavan fungovat, než se vše vypne. (Ano, můžete namítat, že není dobré trakční baterie vybíjet pod 11,8V, ale já raději využiji její maximální kapacitu, než bych nechal rodinu mrznout.)

Jezdíte-li v zimě na hory, je dobré v obytném autě mít alespoň 200Ah akumulátor (nebo 150Ah LiFePO), s těmi byste měli vydržet, při vším komfortu, alespoň 4 dny. (Výdrž je velmi individuální a záleží na množství používaných spotřebičů. Jinou bude mít jedna led žárovka a topení a jinou zase topení, televize a 6x espresso). Tedy, pokud obvykle jezdíte na 3 dny, otestujte doma, zda 3 dny vydržíte topit, svítit a používat vše, co máte rádi. Podobně, pokud jezdíte na více či méně dnů.

Tento jednoduchý test vás dokáže ochránit od zimy, stejně jako od nepříjemných okamžiků vysvětlování.

Co když zjistíte, že baterie jsou již skutečně ve špatném stavu? Rozhodně je třeba je vyměnit.

Velmi rádi vám pomůžeme při výběru typu i kapacity nástavbových baterií. V nabídce máme klasické kyselinové nebo AGM trakční baterie, ale i LiFEPO4 baterie jejichž hlavní předností je vysoká kapacita při menším rozměru, až o 60% nižší váha (při obvyklých 200Ah je to 36 kg!) a dlouhá cyklická životnost (cca 15 let).

AKTUALIZACE

Minulý týden jsme vám radili, jak před zimou jednoduše otestovat stav nástavbových baterií.
Jak to dopadlo? Jak jsou na tom Vaše baterie?
Jeden z našich zákazníků test provedl a po zjištění, že jeho baterie již mají velmi malou kapacitu, přijel na výměnu. Na původní 100Ah baterku vydržel v zimě stěží dvě noci. Proto jsme instalovali
2x 100Ah AGM baterii Solarfam.
Nyní ho čeká prodloužený víkend na horách, který bude díky nové baterii úplně v pohodě. Protože jsme baterie předělali do prostoru měniče napětí a solárního regulátoru, zajistili jsme také potřebnou ventilaci.
Můžeme pomoci i Vám? Pro více informací nás kontaktujte e-mailem info@karavanypro.cz nebo telefonicky Tomáše pro Čechy na čísle +420720705139 a Zdeňka pro Moravu na +420773748882

 



[contact-form-7 404 "Not Found"]